Amaç
Madde 1 - Bu yönergenin amacı, Bahçeşehir Üniversitesi'nin akademik programlarının, eğitim-öğretim ve araştırma kalitelerini artırmaktır.
Kapsam
Madde 2 - Bahçeşehir Üniversitesi Fakülteleri, Bölümleri ve Enstitülerinin; akademik değerlendirme ve kalite kontrolu ile ilgili görev, yetki ve sorumluluklarını kapsar.
Dayanak
Madde 3 - Bu yönerge Yükseköğretim Kurumlarında Akademik Değerlendirme ve Kalite Kontrol Yönetmeliğinin 7. maddesine dayanılarak hazırlanmıştır.
Bölüm/Program İçi Değerlendirme
Madde 4 - Bölüm programının amaç ve hedeflerinin öğretim elemanları tarafından benimsenmesi ve bu doğrultuda hareket edilmesinin sağlanması gerekir. Hedeflere ulaşmak için somut politikalar saptanır; hedeflerin gerçekleşip gerçekleşmediği Bahçeşehir Üniversitesi'nin oluşturduğu somut değerlendirme yöntemleriyle denetlenerek, sorun tespit edilen konularda kalitenin iyileştirilmesi için yapılması gerekenler ve atılacak adımlar net ve somut olarak ortaya konulup tüm sürecin şeffaflığı sağlanır.
Madde 5 - Bölüm/Program içi değerlendirme, ayrıntıları Yükseköğretimde Akademik Değerlendirme ve Kalite Kontrol Komisyonunca oluşturulan aşağıdaki temel veriler üzerine yapılır:
a) Nitelik ve nicelik göstergeleri olarak kullanılacak istatistiksel veriler
b) Ders programlarının düzenlemesi ile ilgili hususlar
c) Her dönem verilen derslerin eğitim-öğretimi ile ilgili bilgiler ve öğrenci başarısı
d) Öğrenciye sunulan imkanlar ve rehberlik hizmetleri
e) Öğrenme kaynakları
f) Kaynakların verimli kullanılması ile ilgili olarak alınan önlemler.
g) Kalite güvencesi ve kalitenin yükselmesi için alınan önlemler.
Madde 6 - Nitelik ve nicelik göstergeleri olarak kullanılacak istatistiksel veriler; bölümlerde bölüm, fakültelerde fakülte, enstitülerde enstitü ve diğer birimlerde ilgili birim bazında düzenlenir. İzlenecek sıra en küçük birimden en büyük birime doğrudur.
a) Bölüm/program bazında öğrenci dağılımları
b) Profesör, doçent, yardımcı doçent ve öğretim görevlisi sayılarının dağılımı
c) Tam zamanlı öğretim üyesi başına düşen öğrenci sayısı
d) Bölümün/programın ÖSYM kontenjanı ve kayıt olan öğrenci sayısı, öğrencilerin cinsiyeti, yaşı, Y-ÖSS puanı ve lise mezuniyet puanı (en az 4,5 olanlar)
e) Yüksek lisans ve doktora programı için cinsiyet ve yaş bilgileri
f) Programı 5 yıl veya daha az sürede tamamlayanların yüzdesi
g) Mezun olan öğrencilerin sayıları (cinsiyet, yaş)
h) Programa kayıt olup 2 yıl içerisinde ilişiği kesilen öğrencilerin sayısı ve bunların toplam kayıt yaptıran öğrenci sayısına oranı
i) Mezunların mezuniyetten 6 ay; 2 ve 5 yıl sonrası istihdam durumları
j) Lisansüstü öğrenim görenler, askerlik görevini sürdürenler, iş bulanlar, kendi isteği ile çalışmayanlar, iş bulamayanların sayıları ve oranları yer alacaktır.
Madde 7 - Ders programlarının düzenlenmesi:
Ders programları; Senatoca, Üniversite dışından görevlendirilen bir öğretim üyesine incelettirilerek, onun görüş ve önerilerine uygun düzeltmeler yapılmalıdır.
Bu düzenlemelerde:
a) Ders programlarında yer alan derslerin içerikleri
b) Programda yer alan derslerin sayısı ve haftalık ders saatleri
c) Zorunlu ve seçmeli dersler
d) Konuların örtüşmesi
e) Güncellik
f) Dersin ait olduğu bölüm tarafından verilip verilmediği
Madde 8 - Eğitim-Öğretim ve Öğrenci Başarısı:
a) Ders içerikleri İnternet'ten yayımlanır (Burada işlenecek konular, ders kitabı, ev ödevleri ve sınavlar, danışma/ofis saatleri ve öğrenci kazanımları yer almalıdır)
b) Ders dosyalarının hazırlanması. (Sınav ve ödevlerden en yüksek, ortalama ve en düşük not alan öğrencilerin kağıtları ve sınav soruları cevap anahtarını içermelidir)
c) Bölüm/Programın, mezunlarının hedeflenen bilgi düzeyi, beceri ve yetenekleri ile mezunların bunlara sahip olup olmadığı belirtilmelidir.
d) Öğrencilerin başarısını etkileyen nedenler belirlenmelidir.
e) Anket çalışmalarında eğitim-öğretimin başarısını ölçmek için aşagıdaki konulara dikkat edilmelidir:
I. Devam eden öğrencilere aldıkları her ders için ayrı ve programın toplu olarak değerlendirilmesi için anketler uygulanır.
Toplu değerlendirme: Bölüm/Programla ilgili her türlü konuda soruları içerecek anketin öğrenciler tarafından doldurulması sağlanmalıdır.
II. Mezunlara programın değerlendirilme anketi uygulanır.
III. Mezun öğrencilerin çalıştığı kurumun işverenin mezunlarımızı değerlendirmesi için anket uygulanır.
Bütün bunların değerlendirilmesi sonucunda, aksayan ve düzeltilmesi gerekenler belirlenerek tedbirler alınır.
Madde 9 - Sunulan imkanlar ve Rehberlik Hizmetleri:
a) Danışmanlık: Üniversitenin danışmanlık yönergesine uygun olarak danışmanlık hizmetlerinin öğrencilere sunulması sağlanır.
b) Burs
c) Yurt
d) Sağlık
e) Yemek
f) Ulaşım
g) Oryantasyon ve Kayıt kabul
h) Kültürel Etkinlikler
i) Spor alanları
j) Kariyer planlama ve rehberlik
k) Mezunlarla iletişim
Bu konuları içeren ve üniversite çapında sınırlı sayıda öğrenci için memnuniyet anketi uygulanarak sonuçlar değerlendirilir.
Madde 10 - Öğrenme Kaynakları
a) Kitap, dergi, e-dergi vb.
b) Çalışma alanları
c) Çalışma saatleri
d) Engelliler için yapılan düzenlemeler
e) İnternet'e bağlı ve öğrencinin kullanımına açık bilgisayar sayısı
f) Bilgisayar laboratuvarlarının çalışma saatleri
g) Sınıf ve laboratuvar imkanları
konularında değerlendirmeler yapılır..
Madde 11 - Üniversitede toplam Kalite Güvencesi ve Kalitenin Yükseltilmesi
a) Kalitenin yükseltilmesi için bügüne kadar yapılan başarılı ve başarısız örnekler
b) Akademik yükseltme kriterleri
c) Mali kaynakların ve insan kaynaklarının dağıtımında uygulanan yöntemler
d) Başarılı öğretim üyeleri için getirilen teşvikler
Madde 12 - Etkin Mekân Kullanımı
a) Sınıfların kullanımının merkezi olarak yapılıp yapılmadığı
b) Sınıfların doluluk oranları
c) Bölüm çalışma odaları
d) Engelliler için alınan önlemler
Madde 13 - Bölüm/Program sorumlusu yukarıda belirtilenleri yaptıktan sonra, kendi görüşlerini de ilave ederek hazırladığı raporu, bağlı olduğu Rektörlük veya Dekanlığa her akademik yıl sonunda sunar.
Madde 14 - Her dekanlık kendi bölüm/programlarından gelen sonuçları birleştirerek kendi görüş ve önerilerini bir rapor halinde Rektörlüğe her akademik yıl sonunda sunar.
Madde 15 - Rektörlük, Dekanlıklardan gelen akademik değerlendirme ve kalite kontrol raporlarının incelenmesi ve değerlendirilmesi amacıyla bir komisyon oluşturabilir. Komisyon, gelen raporları objektif bir gözle inceleyip ,varsa, olumsuz ve olumlu yönleri tespit eder. Komisyon, bu raporun gereklerini yerine getirmek üzere Rektörlüğe sunar.
Madde 16 - Rektörlük, gelen raporların sonuçlarını değerlendirerek toplu halde Yükseköğretimde Akademik Değerlendirme ve Kalite Kontrol Komisyonu'na gönderir. Ayrıca, sonuçları Bahçeşehir Üniversitesi WEB sayfasından ilan eder.
Yürürlük
Madde 17 - Bu Yönerge, Üniversite Senatosu'nda kabul edildikten sonra yürürlüğe girer.
Yürütme
Madde 18 - Bu yönerge, Rektör tarafından yürütülür.