Sosyobilimsel Konu Temelli Öğretim Yaklaşımı ile İklim Değişikliği Öğretim Modülü Tasarlanması ve Uygulanması
İklim değişikliğinin yarattığı etkilerin sonuçlarına bağlı olarak ortaya çıkan riskleri en aza indirmek ve gelecek nesilleri iklim değişikliği ile uyum içinde yaşayabilir duruma getirebilmek amacıyla iklim değişikliği eğitimi, Türkiye de dahil olmak üzere pek çok ülkenin öğretim programlarına dahil edilmektedir. Türkiye’de bu amaçla atılan adımlardan biri, 2022 yılı itibariyle ortaokullarda seçmeli olarak okutulmak üzere uygulamaya koyulan “Çevre Eğitimi ve İklim Değişikliği” dersidir. İklim değişikliği ile ilgili yapılan güncel araştırmalar, iklim değişikliği eğitiminin bugüne kadarki yaklaşımların aksine bilişsel değil sosyal ve etik odaklı olması gerektiğini, disiplinlerarası ve teknolojinin etkin kullanıldığı ve öğrencinin kişisel yaşamıyla doğrudan bir bağ kurabildiği bir süreç olması gerektiğini ortaya koymuştur (Monroe vd., 2019; Rousell vd., 2020). Bunun yanı sıra, etkili iklim değişikliği eğitiminin önündeki en büyük engellerin öğretmenlerin iklim bilimi kavramına aşina olmamaları, iklim değişikliğinin sosyal, kültürel ve etik boyutlarının göz ardı edilmesi ve öğretmenlerin bu boyutların sınıf ortamında tartışılmasına dair çekinceleri ve öğretim materyali eksikliği olduğu ifade edilmiştir (Foss ve Ko, 2019; Hestness vd., 2014; Jorgenson vd., 2019; Monroe vd., 2019; Oversby, 2015). Bu ihtiyaçlardan yola çıkılarak, bu projenin temel amacı öğretmenlerin bir sosyobilimsel konu (SBK) olarak iklim değişikliğinin SBK temelli öğretim yaklaşımı kullanılarak öğretimi konusunda pedagojilerinin geliştirilmesini ve bu öğretmenlerin sınıf-içi uygulamalarının sonucu olarak öğrencilerin iklim okuryazarlığındaki değişimin incelenmesidir. Bu projede iklim değişikliği eğitimi bahsi geçen ihtiyaçlara cevap verebilecek özellikte bir yaklaşım olması sebebiyle SBK temelli öğretim yaklaşımı temel alınarak tasarlanacak ve uygulanacaktır. SBK temelli yaklaşım, öğretimin açık uçlu ve tek bir cevabı olmayan iklim değişikliği gibi karmaşık konular bağlamında tasarlanmasını ve gelecek nesillerin bu karmaşık konularla ilgili çözüm önerileri üreten ve muhakame yapabilen bireyler olarak yetiştirilmesini önermektedir (Sadler ve Zeidler, 2005). Bu kapsamda, bu projede İstanbul ilinde görev yapmakta olan ortaokul fen bilimleri öğretmenlerinden oluşan bir grup öğretmene, proje kapsamında geliştirilecek olan mesleki gelişim programı uygulanacaktır. Mesleki gelişim programı süresince öğretmenlerle birlikte iklim değişikliği öğretim modülü geliştirilecek ve geliştirilen modülün sınıf içi uygulamaları yapılacaktır. Bu uygulamalar sonunda öğrencilerin iklim okuryazarlığındaki gelişim ölçülecektir. Proje kapsamında tekrarlı süreçler boyunca öğretmenlere aralıksız dönütler sağlanacaktır. Projenin iki temel çıktısı İklim Değişikliği Mesleki Gelişim Programı ve İklim Değişikliği Öğretim Modülü olup, öğretim modülünün sınıf içi uygulamalarının izlenecek olması ve öğrencilerdeki iklim okuryazarlığının ölçülecek olması ile literatüre özgün bir katkı sağlanması hedeflenmektedir. Bunun yanı sıra, Türkiye’de henüz bu yıl (2022-2023 eğitim yılı) uygulamaya başlanan “Çevre Eğitimi ve İklim Değişikliği” dersini veren öğretmenlerin iklim değişikliği eğitimi ile ilgili olarak mesleki gelişimleri desteklenmiş olacaktır. Bahsedilen çıktılar aracılığı ile bu projenin akademik ve toplumsal etki açısından önemli katkılar ortaya koyması beklenmektedir.
Analiz ve keşfetme
Tasarım ve yapılandırma
Değerlendirme ve yansıma
Bu web sitesi [SOBAG-123K129] proje numaralı TÜBİTAK ARDEB 3501 araştırma projesi tanıtım, bilgilendirme ve çevrimiçi platform arayüzü olarak geliştirilmiştir. Tüm yayın içeriğinden proje ekibi sorumlu olup, içerik hiçbir şekilde TÜBİTAK’ın görüşlerini yansıtmamaktadır.