AMAÇ I: Üniversitede toplumsal cinsiyet eşitliği anlayışının geliştirilmesi. | ||||
Hedef | Eylem(ler) | Öncü Birim & İlgili Birimler |
Zaman Aralığı |
İzleme/Eylem Başarı |
Toplumsal cinsiyet eşitliği farkındalığı konusunda mevcut durum tespiti yapmak |
· Konuyla ilgili bir ihtiyaç analizi ölçeğinin ihtiyaçlara uygun olarak adapte edilmesi ve geliştirilmesi · İhtiyaç analizinin uygulanması · İhtiyaç analizi sonuçlarının raporlanması |
BAUEQUAL Rektörlük |
2021-2022 |
Doğrulanmış/ Uygulanmış analiz çalışmaları ve rapor |
Toplumsal cinsiyet eşitliği farkındalığını artırmak | · Konuyla ilgili günler, tercihen işbirlikleri yaparak, etkinlikler (panel, vb) düzenlenmesi ve iletişim çalışmaları yapılması | BAUEQUAL Rektörlük |
2021-2024 | En az 6 etkinlik |
AMAÇ II: Toplumsal cinsiyet eşitliğine dair farkındalığı artırmak adına öğrencilere ve çalışanlara yönelik olarak üniversite bünyesinde dersler, eğitim programları, paneller, atölye çalışmaları gibi destekleyici etkinlikler hazırlanması ve yürütülmesi. |
||||
Hedef | Eylem(ler) | Öncü Birim & İlgili Birimler |
Zaman Aralığı |
İzleme/Eylem Başarı |
Eğitim müfredatlarını toplumsal cinsiyet eşitliği konusunu kapsayacak şekilde güncellemek |
· Zorunlu ve seçmeli Toplumsal Cinsiyet Eşitliği derslerinin müfredata eklenmesi · Var olan derslere toplumsal cinsiyet eşitliği perspektifinden bakan modüller ve/veya haftalık eğitimler eklenmesi |
BAUEQUAL Akademik Birimler |
2021-2024 |
Ders değerlendirmeleri Ders kayıtları |
Üniversite öğrencileri ve çalışanlarına özel olarak tasarlanmış, toplumsal cinsiyet eşitliği alanında farkındalığı arttırmaya yönelik atölye çalışmaları, seminerler ve - çevrimiçi ve yüz yüze- eğitimler düzenlemek. Toplumsal cinsiyet eşitliği bakış açısını fakültelerin ve |
· Eğitim konu başlıkları: a) Akademik personel için: Toplumsal cinsiyet eşitliğine giriş Toplumsal cinsiyet eşitliğine duyarlı ders tasarımı b) İdari personel ve yöneticiler için: Toplumsal cinsiyet eşitliğine duyarlı bir çalışma ortamı nasıl yaratılır? Toplumsal cinsiyete dayalı şiddet ve cinsel |
BAUEQUAL Öğrenme ve Öğretme Uygulama ve Araştırma Merkezi Öğrenci Dekanlığı |
2021-2024 |
Eğitim, seminer ve |
bölümlerin hedefleri ve amaçlarıyla bütünleşik hale getirmek |
şiddet biçimleri nedir? |
|||
Özel günlerde etkinlikler düzenleyerek toplumsal cinsiyet eşitliği, cinsel şiddet, toplumsal cinsiyete dayalı şiddet vb. konulara dikkat çekmek, farkındalık yaratmak |
· Başlıca etkinlik tarihleri: 25 Kasım: Kadına Yönelik Şiddete Karşı Uluslararası Mücadele Günü, 10 Aralık: İnsan Hakları Günü, 8 Mart: Kadınlar Günü, her sene Haziran ayının son haftası: Onur Haftası · Kariyerlerinde ulusal ve uluslararası başarı kazanmış bilim kadınlarının ve kadın araştırmacıların deneyimlerinin üniversite öğrencileri ve çalışanlarıyla paylaşılacağı platformlar ve etkinlikler düzenlenmesi |
BAUEQUAL COOP | 2021-2024 |
Öğrenci |
Öğrenci ve çalışanlara toplumsal cinsiyet eşitliği alanında üniversiteden beklentileri ve sorumlulukları konusunda farkındalık kazandırmak |
· Eşitlik ve Kapsayıcılık Çalışmaları Birimini kampüs içinde görünür kılmak adına, görsel materyal, flyer, poster vb. gibi materyaller üretmek. Eşitlik ve Kapsayıcılık Çalışmaları Birimini ve Komisyonunu tanıtan, toplumsal cinsiyet eşitliğine dikkat çeken bir animasyon- film üretilmesi |
BAUEQUAL İletişim Fakültesi |
2022-2023 |
BAUEQUAL faaliyet raporu |
Farklı fakültelere ve bilim dallarına mensup öğrenci ve çalışanların toplumsal cinsiyet eşitliği alanında ortak bir dile sahip olmasını sağlamak |
· Üniversitenin toplumsal cinsiyet eşitliği ve çeşitlilik alanlarında yetkinliğini ve eksiklerini gösteren raporlar hazırlayıp üniversite bünyesinde bu raporları dolaşıma sokmak, çözüm gerektiren noktalarda değişim talep edilmesi |
BAUEQUAL Rektörlük |
2022-2024 |
Rapor ve değerlendirmelerin arşivlenmesi |
AMAÇ III: Toplumsal cinsiyet eşitliği hedefinin ayrılmaz bir parçası olduğu anlayışında hareketle; toplumsal cinsiyete dayalı şiddet, cinsel şiddet, psikolojik taciz, ayrımcılık gibi her türlü zorlayıcı ve ayrımcı eylemden arındırılmış şiddetsiz bir akademik ve çalışma ortamının oluşturulabilmesi için öğrencilerin ve çalışanların başvurabilecekleri yolların belirlenmesi ve gerekli önlemlerin alınması |
||||
Hedef | Eylem(ler) | Öncü Birim & İlgili Birimler |
Zaman Aralığı |
İzleme/Eylem Başarı |
Toplumsal cinsiyete dayalı şiddet, ayrımcılık, cinsel şiddet ve psikolojik şiddet ile mücadele ve önlem alma için belgeler düzenlemek |
· İlgili konularda politika belgesi ve yönerge hazırlanması, yayınlanması | Rektörlük Genel Sekreterlik BAUEQUAL |
2021-2022 |
Yayınlanmış belgeler |
Üniversitede, öğrenciler ve çalışanlar için, şiddet bilincine ilişkin farkındalığı arttırmaya yönelik düzenli eğitimler düzenlemek |
· Eğitim başlıkları: Cinsel şiddet biçimleri Ayrımcılık ve ayrımcılığa dayalı şiddet |
BAUEQUAL Akademik Birimler İnsan Kaynakları |
2021-2024 |
Eğitim kayıtları ve çıktıları |
Şiddet konusuyla ilgili akademik farkındalık yaratmak | · Şiddete dair bilincin geliştirilmesi amacıyla bu konuda ön lisans, lisans ve lisansüstü seviyelerinde dersler açılması | BAUEQUAL Akademik Birimler |
2022-2024 |
Ders kayıtları ve çıktıları |
Üniversitede cinsel taciz ve saldırıyı da içeren cinsel şiddeti tespit etmek | · Öğrenciler, akademik ve idari personellere yönelik bir anket araştırması yapılması | BAUEQUAL | 2022-2024 |
Araştırma raporu |
Cinsel şiddet ile mücadele etmek ve önlemler almak | · Cinsel şiddet ile mücadele konusunda başvurulabilecek bir merciinin oluşturulması · Üniversitede cinsel şiddet ile mücadele konusunda etkin şekilde çalışmak üzere ve bu tip olaylar meydana geldiğinde kişilerin üniversitede içinde ilk başvuracakları birim olarak da çalışacak Rektörlüğe bağlı bir komisyon kurulması (Komisyonda, psikolojik ve hukuki destek verebilecek üyelerin bulunması) · Cinsel şiddet konusundaki başvuruların ciddiyetle ele alınarak başvuranın beyanının işleme konulması · Başvuru sürecinde ortaya çıkması muhtemel ikincil mağduriyetlerin önüne geçmek için gereken tedbirlerin alınması |
Genel Sekreterlik BAUEQUAL Fakülteler Rektörlük |
2020-2024 | Rapor |
Mevcut olan hukuki yollar da dâhil olmak üzere koruyucu ve önleyici tedbirlerin etkin bir şekilde kullanılmasını sağlamak |
· Bu gibi durumlar meydana geldiğinde kişilerin adım adım neler yapması gerektiği konusunda üniversite içi bilgilendirici bir kitapçık hazırlanması ve bu kitapçığın çevrimiçi ve fiziksel her platformda görülür olacak şekilde paylaşılması |
Genel Sekreterlik Fakülteler Rektörlük |
2020-2024 |
Komisyon faaliyet raporu |
Konuyla ilgili çalışmalar yürüten barolar vb. meslek kuruluşları ve sivil toplum kuruluşları ile işbirliği yapmak | · İstanbul Barosu Kadın Hakları Komisyonu ile birlikte araştırmalar yapılması, toplantılar organize edilmesi. KAGİDER ve benzeri kadın sivil toplum kuruluşları ile cinsiyet ayrımcılığı alanında çalışmalar yapılması |
BAUEQUAL Hukuk Fakültesi ve diğer Fakülteler COOP |
2022-2024 |
İş birliklerinin sürekliliği |
AMAÇ IV: "Toplumsal Cinsiyet Eşitliği" konusunu amaç edinen ve toplumsal cinsiyete duyarlı bilimsel araştırma projelerine ve akademik yayınlara teşvik önceliği verilmesinin ve kurum içi ve kurum tarafından desteklenen araştırmalarla ilgili olarak sürdürülebilir veri havuzu oluşturulmasının sağlanması |
||||
Hedef | Eylem(ler) | Öncü Birim & İlgili Birimler |
Zaman Aralığı |
İzleme/Eylem Başarı |
Toplumsal cinsiyet eşitliği, toplumsal cinsiyete dayalı şiddet ve ayrımcılık konularında yapılacak araştırma projelerini teşvik etmek | · Bu konuları kapsayan Avrupa Birliği (Horizon 2020) ile diğer ulusal ve uluslararası fon kaynaklarının takip edilmesi · Açılan çağrıların ilgili araştırmacılara duyurulması · Araştırmacıların başvuru sürecinde desteklenmesi |
TTO Fakülteler Araştırmadan Sorumlu Rektör Yardımcılığı |
2022-2024 |
En az 4 proje başvurusu |
Toplumsal cinsiyet eşitliği, toplumsal cinsiyete dayalı şiddet ve ayrımcılık konularında yapılacak bilimsel yayınları teşvik etmek | · Bu konularda yapılacak uluslararası kitap yayınlarına teşvik edilmesi | Strateji Geliştirme ve Planlama Daire Başkanlığı Fakülteler Araştırmadan Sorumlu Rektör Yardımcılığı |
2022-2024 |
En az 2 yayınlanmış kitap |
Toplumsal cinsiyet eşitliği, toplumsal cinsiyete dayalı şiddet ve ayrımcılık konularında yapılan araştırma sonuçlarını yaygınlaştırmak |
· Bu konularda uluslararası bir konferansa ev sahipliği yapılması | Fakülteler Araştırmadan Sorumlu Rektör Yardımcılığı Lisansüstü Eğitim Enstitüsü |
2022-2024 |
En az 1 konferans |
AMAÇ V: Üniversite bünyesinde eşitlikçi ve kapsayıcı bir kurum kültürü yaratmak üzere olumlu eylem stratejileri geliştirilmesi ve bu stratejileri gerçekleştirmeye yönelik yapısal değişimlerin teşvik edilmesi | ||||
Hedef | Eylem(ler) | Öncü Birim & İlgili Birimler |
Zaman Aralığı |
İzleme/Eylem Başarı |
Üniversite stratejik planı eşitlikçi ve kapsayıcı kurum kültürü benchmarkları açısından değerlendirmek. Üniversite bünyesindeki birimlerin bütünsel biçimde eşitlikçi ve kapsayıcı bir kurum kültürünü benimsemesini teşvik etmek |
· Üniversite bünyesinde gerçekleştirilen işe alım, eğitim, tanıtım temelli tüm faaliyetlerin değerlendirme raporunun hazırlanması |
BAUEQUAL Rektörlük Fakülte Yönetimleri |
2022-2023 |
Yıllık değerlendirme raporu ve gelişme göstergeleri (KPI) |
Üniversitedeki pozisyonların ayrım yapılmaksızın herkese açık olmasını sağlamak ve işe alım süreçlerinin kapsayıcılığını artırmak |
· Üniversite bünyesindeki akademik ve idari birimlerin çeşitlilik profillerinin çıkarılması, iyileştirme yapılması gereken birimlerin belirlenmesi ve işe alım süreçlerine rehberlik edecek şekilde raporlaştırılması · Akademik ve idari personele yönelik işe alım ilanlarının çeşitlilik barındıran başvurular alınmasını teşvik edecek şekilde hazırlanması · Personel çeşitliliğinin sürekliliğini sağlamaya yönelik alınabilecek aksiyonların belirlenmesi · İşe alım süreçlerini gerçekleştiren ekiplere yönelik toplumsal cinsiyet eşitliği, çeşitlilik ve kapsayıcılık eğitimlerinin verilmesi |
Rektörlük İnsan Kaynakları BAUEQUAL |
2022-2023 |
Politika belgesi ve değerlendirme raporu |
Reklam ve tanıtım içeriklerinde (iletişim formatı gözetmeksizin) toplumsal cinsiyet eşitliği, çeşitlilik ve kapsayıcılığın temel çerçeve olarak yer alması |
· Reklam ve tanıtım faaliyetlerinde kullanılan içeriklerde stereotipik imgelerin ve ayrımcı dilin yer almaması · Bir işveren markası olarak yürütülen tanıtım faaliyetlerinde eşitlik ve kapsayıcılık konusundaki kurumsal hassasiyetin vurgulanması |
Rektörlük Genel Sekreterlik Kurumsal İletişim İnsan Kaynakları |
2022-2023 |
Değerlendirme Raporu |
Akademik ve idari personelin atama ve yükseltme süreçlerinin |
· Akademik ve idari personelin atama ve yükseltmeleri ile ilgili her türlü yönetmelik ve | Rektörlük Genel Sekreterlik |
2022-2023 | Değerlendirme raporu |
eşitlikçiliğini ve kapsayıcılığını artırmak | düzenlemenin gözden geçirilmesi, eşitlikçi ve kapsayıcı kurum kültürünü destekleyiciliğine dair durum tespiti yapılması |
İnsan Kaynakları |
||
Akademik ve idari personele yönelik mentorluk programları geliştirmek ve yürürlüğe koymak | · Akademik ve idari personelin kariyer ilerlemelerinde destek olacak bir mentor sistemi oluşturulması ve mentorların atanması |
Rektörlük Dekanlıklar | 2022-2023 |
KPI – Her birimde mentor yüzdelerinin belirlenmesi ve resmi |
Üniversite bünyesindeki kadın akademisyenlerin çalışma koşullarının iyileştirilmesine yönelik uygulamalar geliştirmek |
· Sorunların belirlenmesi üzerine niceliksel ve niteliksel araştırmaların yapılmasının teşvik edilmesi · Kadın akademisyenler ve kadın idari personele yönelik fırsat eşitliğinin sağlanması konusunda kurum destek mekanizmalarının daha etkin hale getirilmesi |
Rektörlük TTO | 2022-2023 |
Çalıştay, akademik araştırma ya da idari sorun belirleme süreçlerinin |
Üniversite bünyesindeki tüm eğitim ve öğretim süreçlerinde (Toplumsal Cinsiyet Eşitliği dersi ve eğitimleri dışında) programları ve/veya dersleri eşitlikçi ve kapsayıcı bir anlayışla oluşturmak |
· Bölüm programları ve derslerinin tamamında içerik, konu, tartışma, ödev konuları ve ders materyalleri belirlenirken eşitlikçi ve kapsayıcı bir anlayışın benimsenmesi için çalıştaylar düzenlenmesi · Eğitim Komisyonu’nun yürüttüğü ders açma ve içerik düzenleme / onaylama süreçlerinde incelenen kriterlerin eşitlik ve kapsayıcılık konusunda da durum tespiti yapması |
Rektörlük Eğitim Komisyonu Dekanlıklar ve Müdürlükler |
2022-2023 |
Ders izlenceleri ve komisyon |
Üniversite bünyesindeki eğitim süreçlerini çeşitlilik arz eden farklı öğrenci gruplarının ihtiyaçlarını karşılar biçimde düzenlemek | · Erişilebilir ve esnek öğretme yöntemleri, değerlendirmeleri ve öğrenme ortamlarının tasarlanması konusunda bir çalışma grubunun oluşturulması · Akademik personelin farklı öğrenci sosyal gruplarıyla çalışacak şekilde pedagojik formasyonu edinmesi · Her ders programının değerlendirilmesine yönelik bir “eşitlik ve kapsayıcılık kontrol listesi” oluşturulması ve akademik kadronun dersleri için dönemlik raporlandırması · Üniversite içerisindeki bilgilendirme |
Rektörlük Dekanlıklar Eğitim Komisyonu Öğrenci Dekanlığı İnsan Kaynakları BAUEQUAL |
2022-2023 |
Eğitimlerin |
ekranlarında aylık olarak “BAU Equality & |
||||
Üniversite bünyesindeki yönetimsel komiteler, konseyler ve heyetlerde toplumsal cinsiyet eşitliğinin ve kapsayıcılığın sağlanması |
· Üniversite bünyesinde doğrudan üst yönetimle çalışacak bir “Gender Equality & Diversity Officer” atanması · Her bir fakülteye eşitlikçilik ve kapsayıcılık temsilcisi atanması · Yönetici ve karar alma pozisyonlarında toplumsal cinsiyet eşitliğinin sağlanması · Herhangi bir yönetsel ve eğitsel faaliyet ve karar alma sürecinde minimum %40 temsiliyet sağlanması · Toplumsal cinsiyet eşitliğini destekleme ve bu konudaki süreçleri teşvik etmenin yönetici ve karar alma pozisyonundaki çalışanların performans kritlerinden biri haline getirilmesi |
Rektörlük Genel Sekreterlik Dekanlıklar |
2022-2023 |
Yönetmelikler ve politika belgeleri |
Üniversite bünyesindeki yönetici pozisyonu atamaları, çalışma gruplarının oluşturulması ve diğer ek görevler için şeffaf bir iletişim sürecinin yürütülmesi | · Üniversitedeki açık yönetim pozisyonları için kurum içi çağrıların herkese eşit bir ortamda ve aynı anda yapılması · Akademik ve idaro personelin dahil olabileceği herhangi bir çalışma grubu ya da ek görevlendirme süreçlerinin eşit ve gönüllülük esasına dayalı yürütülmesi · Atama ve yükseltme süreçlerinin şeffaf ve eşitlikçi yürütülen bir sürecin sonunda kararlaştırılması |
Rektörlük Genel Sekreterlik Dekanlıklar İnsan Kaynakları |
2022-2023 |
Değerlendirme raporları |
AMAÇ VI: Üniversitemiz bünyesinde toplumsal cinsiyet eşitliğine dair yapılan çalışmaların izlenmesi | ||||
Hedef | Eylem(ler) | Öncü Birim & İlgili Birimler |
Zaman Aralığı |
İzleme/Eylem Başarı |
Toplumsal cinsiyet eşitliği norm, standart ve ölçütlerinin tespit edilmesi | · Uluslararası/bölgesel sözleşmeler ile konuyla ilgili çok taraflı belgelerin, politika belgelerinin ve ulusal mevzuatın gözden geçirilmesi ve iyi uygulama örneklerinin gösterilmesi |
BAUEQUAL | 2020-2022 |
Değerlendirme raporu |
Üniversite stratejik planının toplumsal cinsiyet eşitliği yönünden gözden geçirilmesi | · Tespit edilen toplumsal cinsiyet eşitliği norm, standart ve ölçütleri çerçevesinde inceleme yapacak bir komisyon oluşturulması | Rektörlük Genel Sekreterlik Fakülteler BAUEQUAL |
2020-2022 |
Değerlendirme raporu |
Üniversitede toplumsal cinsiyet eşitliğine ilişkin mevcut durumun tespiti |
· Toplumsal cinsiyet eşitliğine ilişkin çalışma, eğitim ve araştırma alanlarında sayısal parite dahil nicel ve nitel verinin mevcut kaynaklardan ya da saha araştırması ile toplanması |
BAUEQUAL Rektörlük Genel Sekreterlik Öğrenci Dekanlığı İnsan Kaynakları |
2020-2022 |
Değerlendirme raporu |
Toplumsal cinsiyet eşitliğine yönelik eylemlerin izlenmesi | · Gerçekleştirilen eylemler hakkında amacı, hedefleri, süresi, sıklığı, kullanıcı ve/veya yararlanıcıların sayısı, sonuçları hakkında ilgili birimlerden bilgi toplanması | Rektörlük Öğrenci Dekanlığı İnsan Kaynakları BAUEQUAL |
2020-2024 |
Yıllık değerlendirme raporları |
İzleme faaliyetleriyle ilgili üniversite ve ilgili kamuoyuna bilgilendirme yapılması | · Raporların yayınlanması, bilgilendirici duyurular, toplantı ve haberlerin yapılması | Rektörlük, BAUEQUAL | 2022-2024 |
Yıllık izleme ve değerlendirme raporunun |