Dijital Beşeri Bilimler (DBB), dijital yöntem ve araçların sosyal ve beşeri bilimlere uygulanmasıyla ilgili disiplinler arası yeni bir alandır. Dijital teknolojilerin yaygınlaşması ve disiplinler arası araştırmalara yönelen ilgi nedeniyle DBB son yıllarda akademik kurumlarda daha çok yer bulmaya başladı. DBB’nin teknik bir beceriden öteye geçmesi ve akademik bir seviyede ele alınması, veriden bilgiye giden yeni bir epistemolojik sürece dönüşmesini gerektirir (Kaynak: Fatma Öncel, Aysu Akcan, “Dijital Beşeri Bilimler Dersinde Ne Öğrenilir?”).
Üniversiteler DBB’yi ders müfredatına ve araştırmalara çeşitli yollarla dahil etmektedir. Bahçeşehir Üniversitesi Osmanlı Tarihi Uygulama ve Araştırma Merkezi (OTAM), Dijital Beşeri Bilimler yöntemlerini araştırma ve eğitim faaliyetlerinde etkin olarak kullanır. OTAM akademisyenlerinin çeşitli DBB araçlarını kullandıkları tarih araştırmaları ve uygulama laboratuvarı faaliyetleri, Stanford Üniversitesi ile işbirliği içinde sürdürmektedir.
OTAM araştırmaları, DBB’nin konu ve yöntem bakımından oldukça geniş olan kapsamı içinde özellikle yedi alana odaklanır:
OTAM Eğitim Faaliyetlerinde DBB
Bahçeşehir Üniversitesi Osmanlı Tarihi Yüksek Lisans Programı, DBB araçlarını eğitim programının farklı aşamalarına dahil etmeyi amaçlar. Ders müfredatlarında DBB araçlarının öğretilmesi ve tez çalışmalarında DBB yöntemlerinin kullanılmasının teşvik edilmesi, OTAM’ın hedefleri arasındadır.
Osmanlı Tarihi Yüksek Lisans Programı’nın Osmanlı Türkçesi dersleri, “Yapay zeka çağında Osmanlı Türkçesi eğitimi” prensibi ile tasarlanmıştır. Metin tanıma araçları ve otomatik transkripsiyon, metin analizi, veri küratörlüğü gibi DBB yöntemleri, Osmanlı Türkçesi eğitimine entegre edilir.
2024 Bahar Dönemi Osmanlı Türkçesi dersi izlencesi ve haftalık kısa ders notları için tıklayınız.