Tüm Özel Öğretim Kurumları Derneği (TÖDER) tarafından düzenlenen "Ortaöğretime Geçiş Sistemi ve Ortaöğretimin Yeniden Yapılanması Çalıştayı"nda eğitimdeki sorunlar masaya yatırıldı. Çalıştayda konuşan TÖDER Başkanı Enver Yücel’e göre sınavsız bir sistem mümkün değil...
Tüm Özel Öğretim Kurumları Derneği (TÖDER) tarafından Milli Eğitim Bakanlığı’na yol göstermek ve ülkenin daha bilimsel, kapsayıcı bir eğitim sistemine sahip olmasına yardımcı olmak amacıyla Bahçeşehir Üniversitesi'nde “Ortaöğretime Geçiş Sistemi ve Ortaöğretimin Yeniden Yapılanması Çalıştayı” düzenlendi. Çalıştaya TÖDER Genel Başkanı Enver Yücel, Mersin Üniversitesi Öğretim Üyesi Prof. Dr. Ata Tezbaşaran, İngiltere Eğitim Bakanlığı Eski Müdürü Robert Back, İngiltere Eğitim Bakanlığı Devlet Okullarının Akademik Okullara Dönüşüm Sorumlusu Vanessa Miner, Okul Müdürü Annebal Key ve çok sayıda davetli katıldı.
“SINAVSIZ BİR SİSTEM MÜMKÜN DEĞİL”
Çalıştayın açılış konuşmasını yapan TÖDER Genel Başkanı Enver Yücel, SBS ve Ortaöğretime geçiş sistemine ilişkin değerlendirmesinde “Dünya mantığında yapılan bütün uygulamalar ortada. Kimse ‘dünyada lise ve üniversiteye girişte sınav olmuyor’ diyemez. Dünyanın her yerinde var. Sınavsız bir sistem olması mümkün değil ama gönül ister ki okullarımız arasında kalite farklılığı mümkün olduğu kadar az olsun. Okullarımız aynı noktaya gelsin. O zaman da okul dışı ilave derslerin alınması zarureti ortadan kalksın” şeklinde konuştu.
Çalıştayın ilk oturumunda İngiltere Eğitim Bakanlığı Eski Müdürü Robert Back, İngiltere Eğitim Bakanlığı Devlet Okullarının Akademik Okullara Dönüşüm Sorumlusu Vanessa Miner, Okul Müdürü Annebal Key, İngiltere’de yapılan eğitimde reform sürecinden bahsetti.
EĞİTİM KURUMLARINA SPONSORLUK
Miner ülkede 10 yıldır devam eden reform çalışmalarıyla yapılan değişikliklerden bahsetti. Miner, değiştirilen sistemle okullara sponsor bulunarak bağımsız hale getirilmesi sürecini kolaylaştırıldığını söyledi ve “iyi-kötü fark etmeden akademi olmak kolaylaştırıldı ve bu sayede 2 bin 800 okul, sayısı 700’ü bulan sponsor kuruluşlar sayesinde akademi haline geldi” dedi.
“OKULLARIN ÖZERK OLMASI GEREK”
İngiltere Eğitim Bakanlığı Eski Müdürü Robert Back, yapılacak düzenlemelerle eğitim kurumlarının daha bağımsız hale gelmesi gerektiğini ifade etti. “10 yıldır eğitim reformu devam ediyor, son yıllarda değişim hızı daha da arttı. Reform süreci gösteriyor ki okulların özerk olması gerekiyor. Eğitim kurumları bürokratik sistemle yönetilmemeli. Ama tabi ki bu özerkliği hesap verebilirlik olmadan veremezsiniz. Bu da bağımsız ölçme, kontrol ve değerlendirmeyle olur” diyen Back, 1992’de İngiltere’de bu amaçla hükümetten bağımsız bir teftiş kurumu kurulduğunu ve eğitim kurumlarının yönetim, eğitim kalitesi ve öğrencilerin performansı gibi konularda denetlendiğini söyledi. Değerlendirme sonucunda “yeterli” olarak değerlendirilmeyen eğitim kurumlarına müdahalenin de sponsorlarca gerçekleştiğini de ekledi.
“İSTİHDAM VE YÜKSEKÖĞRETİMDEKİ POTANSİYEL 16 YAŞINDA ORTAYA ÇIKIYOR”
İngiltere Eğitim Bakanlığı Eski Müdürü Robert Back de İngiltere’deki ölçme ve değerlendirme sisteminden bahsetti. Bu sisteme göre öğrencinin değerlendirmesi beş yaşında başlıyor ve eğitmenler tarafından öğrencinin profili oluşturuluyor. 18 yaşındaki üniversite giriş sınavına kadar süren bu değerlendirme sürecinde öğrenci yedi yaşında geldiğinde okuma, yazma, matematik ve benzeri değerlendirmelere tabi tutuluyor. 11 yaş sürecinde okuma ve matematik testlerine giriyor. Eğitim kurumu, yüzde 60 başarı sağlayamadığı takdirde kuruma müdahale ediliyor.
Back’e göre öğrencinin istihdam ve yükseköğretimdeki potansiyeli 16 yaşında yapılan değerlendirmelerle ortaya çıkıyor. Öğrenci, zorunlu matematik, fen ve İngilizce testlerinin yanı sıra sanat, tarih gibi seçmeli alanlarda da değerlendiriliyor. Böylece hangi alana yöneleceği ve hangi konularda potansiyel sahibi olduğu da ortaya çıkıyor. Eğitim kurumlarının “yeterli” olarak değerlendirilmesi için ise öğrenci başarısının yüzde 40’ı geçmesi gerekiyor.
SORUNLAR VE ÇÖZÜM ÖNERİLERİ TARTIŞILDI
Bahçeşehir Üniversitesi’nde tüm ün süren çalıştayın ikinci oturumunda “ortaöğretime geçişte yaşanan güncel sorunlar ve çözüm önerileri”, “açık uçlu sınav uygulamaları ve modelleme önerileri”, “SBS ve Ortaöğretime geçiş sisteminin yeniden düzenlenmesi” başlıkları ele alındı, konuyla ilgili yapılan paralel oturumlarda katılımcıların değerlendirmeleriyle sonuç raporları oluşturuldu.