KüçükÇiftlik Park’ı bünyesinde barındıran URU Group, Bahçeşehir Üniversitesi’yle işbirliği yaparak Türkiye’nin ilk kültür, sanat ve eğlence trendleri araştırmasını yaptı. Eğlence endüstrisinin gelişimine katkı sağlayacak verilerin elde edildiği araştırma, Türkiye eğlence hayatının röntgeni niteliğinde… İşte sonuçlar!
Türkiye Kültür, Sanat ve Eğlence Trendleri Araştırması, tüm bu soruların cevaplarını verecek titizlikte hazırlandı. Eğlence sektörüne katkı sağlamak amacıyla URU Group tarafından yaptırılan araştırma, Bahçeşehir Üniversitesi İletişim Fakültesi Dekanı Prof. Dr. Haluk Gürgen direktörlüğündeki Bahçeşehir Üniversitesi Kreatif Endüstriler Merkezi (BAUKEM) tarafından gerçekleştirildi. Türkiye’de bu alanda yapılan ilk çalışma olma özelliğine sahip araştırma, İstanbul başta olmak üzere İzmir, Çeşme, Bodrum, Eskişehir ve Ankara’da sektörün önde gelen isimleri ve eğlence sektörünün profesyonel isimleriyle görüşülerek sonuçlandırıldı.
İNTERAKTİF EĞLENCE: "SANAL DÜNYA" İLE "GERÇEK" HAYAT BİRLEŞİYOR!
Türkiye Kültür, Sanat ve Eğlence Trendleri Araştırması, dünyadaki ve Türkiye’deki yeni eğlence trendlerine dair önemli bulgular içeriyor. Ortaya çıkan sonuçlardan ilki eğlence anlayışımızın büyük ölçüde değiştiğini gösteriyor. Araştırmaya göre bu değişimin en önemli sebebi ise, dünyadaki çeşitlenmiş ve daha çok bireyselleşmiş yaşam tarzının, eğlence trendlerin etkilemesi… Bahçeşehir Üniversitesi Kreatif Endüstriler Merkezi (BAUKEM) Direktör Yardımcısı Volkan Aytar bu durumu şu şekilde açıklıyor; “Yaşam tarzlarının değişimi, farklı müzik tercihlerine ve eğlence anlayışlarına yönelik alternatiflerin artmasına sebep oluyor. Sonuçlar, insanların kendilerini daha ‘özel’ ve ‘biricik’ hissettikleri mekânlara yöneldiğini ve özel deneyimler yaşamak istediklerini göstermekte. Günümüz yaşamının bir parçası haline gelen sanal dünya ve sosyal medya kullanımının insanları ‘içeriye’ çektiği iddia ediliyor. Fakat araştırma gösteriyor ki, ‘interaktiviteyi’ ve ‘deneyim ekonomisini’ ön plana çıkaran eğlence mekanları ve formları başarıyı yakalıyor.”
Araştırma, bu tespitlerin Türkiye’de de geçerli olduğunu ortaya koyuyor. Volkan Aytar, “İnsanlar sanal dünyada haberleşiyor, eğlenmek için ise hala gerçek mekan ve insanlara ihtiyaç duyuyor. Eğlence mekanları da o sanallığı, farklı deneyim hissini ve interaktiviteyi vermeye çalıştıkları ölçüde başarılı oluyor” diyor ve ekliyor, “İnsanların sanal dünya ile sokaktaki eğlence hayatlarını birleştirdiklerini tespit ettik. Tüketici farklı ve bütün bir deneyim yaşamak ve interaktif olarak kendisinin de eğlencede yer aldığını görmek istiyor” diyor.
KÜRESEL TRENDLERİ VE YEREL UNSURLARI HARMANLAYAN ŞEHİR: İSTANBUL
İstanbul’un dünya trendlerini izlemekte çok başarılı olduğunu söyleyen Aytar, “İstanbul hem küresel trendleri çok başarılı bir şekilde izliyor, hem de trendleri Türkiye yerelliği ile çok ilginç ve melez tarzlarda harmanlıyor. Bu anlamda kendine has bir eğlence modeli var” diyor. Ancak önemli bir noktayı da belirtiyor, “İstanbul’da yeni olanın gereğinden çok abartılması ama bunlardan da çok çabuk sıkılma durumunun yaşanması söz konusu. Yeni olana çok büyük bir açlığımız var ama bunları çok hızlı tüketiyoruz ve yine çok hızlı bir şekilde bunlardan vazgeçebiliyoruz. Bu da kalıcı olmayı zorlaştırıyor”.
EĞLENCE HAYATI SON 10 YILDA DEĞİŞTİ
Araştırmaya göre son 10 yılda Türkiye’deki eğlence anlayışı değişti. Yapılan çalışma, sosyo-ekonomik konum, gelir düzeyi, statü, etnik-dinsel-yaşam tarzı farkları ile tüketici grupları giderek çeşitlendiğini gösteriyor. Bahçeşehir Üniversitesi Kreatif Endüstriler Merkezi BAUKEM Direktör Yardımcısı Volkan Aytar’a göre, “Eskiden sert bir kutuplaşma varken şimdi insanlar birbirlerinin yaşam tarzlarını anlamaya daha çok çalışıyor.” Öte yandan, ekonomik farkların önemli bir ayrım noktası olmaya devam ettiği de çıkan sonuçlar arasında. Bilet fiyatları, giriş ücretleri ya da eğlence mekanlarının kapısındaki güvenlik görevlilerinin “seçici” tavrı kimi grupların dışarıda kaldığını gösteriyor. Kadınların, gençlerin ve muhafazakârların daha sık ve daha fazla özgüvenle eğlence hayatına girmeleri önemli dönüşümler arasında sayılıyor.
TÜRKİYE'DE KİMLER EĞLENİYOR?
Yapılan araştırmanın sonuçlarına göre, Türkiye’de her sosyo-ekonomik gelir ve statü grubundan, her etnik, dinsel ve bölgesel arka yapısından insan eğleniyor. Eğlence trendleri de bu gruplar tarafından belirleniyor. Özetle;
İSTANBUL'DA YÜKSELEN EĞLENCE NOKTALARI
Araştırma, İstanbul’un eğlence haritasını da çıkarıyor. Semt semt eğlence modellerinin gösterildiği çalışmaya göre;