Dünyanın farklı ülkelerinden oyun sektörü profesyonelleri, akademisyenler ve dijital oyun uzmanları, 6–7 Aralık tarihlerinde düzenlenen “Games for Change Türkiye 2025 Festivali” kapsamında İstanbul’da bir araya geldi. Bahçeşehir Üniversitesi’nin ev sahipliğinde gerçekleşen festivalde bu yıl “Kent ve Oyun” teması işlendi.
New York merkezli Games for Change platformunun Avrupa’daki temsilcisi olan Bahçeşehir Üniversitesi Oyun Laboratuvarı (BUG Lab) tarafından organize edilen etkinlik, “Gaming the City, Modding the Future” mottosuyla şehirleri oyun, tasarım ve teknoloji aracılığıyla yeniden düşünmeye davet etti. Festival programı kapsamında sosyal etki odaklı oyunlardan oluşan geniş bir içerik yelpazesi sunuldu; iklim krizi, toplumsal cinsiyet eşitliği, kültürel mirasın korunması ve hayvan hakları gibi küresel sorunlara yönelik farkındalık oluşturmayı hedefleyen konuşmalar, sunumlar ve paneller gerçekleşti. Ayrıca, öğrenciler geliştirdikleri oyun projelerini özel stantlarda katılımcılara tanıtma fırsatı buldu.
Uluslararası Katılım ve Açılış Konuşmaları
Festival, uluslararası oyun sektörünün önde gelen isimlerini ağırladı. Adam Mirkowski (11 Bit Studios), Onat Hekimoğlu (Slow Bros), Cyrus Nemati (Little Bat Games), Felix Bohatsch (Broken Rules), Jérôme Cattenot (DOWiNO), Vincent Péquignot (Gamabilis), Dr. Oğuz Buruk (Tampere Üniversitesi) ve Dr. Ekim Tan (Play the City) gibi birçok uzman etkinlikte yer aldı.
Açılış konuşmasını gerçekleştiren BAU Rektörü Prof. Dr. Esra Hatipoğlu, oyunun dönüştürücü gücüne vurgu yaparak şunları söyledi:
“Üniversiteler, küresel gelişmeleri takip etmekle birlikte kültür, eğitim ve teknolojinin geleceği etrafındaki tartışmaları da aktif olarak şekillendirmelidir. İklim değişikliği, toplumsal cinsiyet eşitliği, kültürel miras, sosyal adalet ve hayvan hakları gibi önemli konuları ele almak için oyunlar günümüzün en güçlü araçları arasında yer almaktadır.”
“Şehirler, Çözülmesi Gereken Bulmacalarla Dolu”
Festival organizasyon ekibinde yer alan BAU Dijital Oyun Tasarımı Bölümü Başkanı ve BUG Lab Kurucu Direktörü Doç. Dr. Güven Çatak, etkinliğin teması üzerine yaptığı konuşmada şehirlerin oyunlarla olan ilişkisini şu sözlerle ifade etti:
“Bu yılın teması olan ‘Şehri Oynatmak, Geleceği Modifiye Etmek’ beni gerçekten heyecanlandırdı. Bir mimar olarak her zaman şehirlerin devasa açık dünya oyunları olduğuna inandım. Şehirler; görevler, bulmacalar, sorunlar ve yeniden tasarlama fırsatlarıyla doludur. Oyunlar ise tüm bunları keşfetmek için mükemmel bir ortam sunar.”
Games for Change Türkiye’nin henüz bir yaşında genç bir oluşum olduğunu vurgulayan Çatak, kısa sürede geniş bir etki alanı yaratıldığına dikkat çekti:
“Oyunların değişime ilham verebileceğine inanan tasarımcılar, akademisyenler, aktivistler, kurumlar ve stüdyolar için bir buluşma noktası hâline geldik. İstanbul’un kültürlerin, fikirlerin ve hikâyelerin buluştuğu yapısı, bu oluşum için benzersiz bir atmosfer sunuyor.”
“Daha İyi Dünyalar Hayal Etmeye Devam Edin”
Konuşmasının devamında genç katılımcılara tavsiyelerde bulunan Doç. Dr. Güven Çatak sözlerini şöyle tamamladı:
“Lütfen denemeye devam edin, normlara meydan okumayı sürdürün ve daha iyi dünyalar hayal etmeyi bırakmayın. Çünkü oyun, ciddiyetin zıttı değildir; aksine, en ciddi fikirleri keşfetmemizi sağlayan güçlü bir araçtır.”
Bahçeşehir Üniversitesi’nin ev sahipliği yaptığı Games for Change Türkiye 2025 Festivali, oyunların toplumsal etki yaratma potansiyelini ortaya koyan kapsamlı içeriği ve uluslararası katılımı ile bu yıl da büyük ilgi gördü.