16. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi Kongresi (UFBMEK2024) 04-07 Eylül 2024 tarihleri arasında Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Matematik ve Fen Bilimleri Eğitimi Bölümü'nün organizasyonuyla; Trakya Üniversitesi, Fen Eğitimi ve Araştırmaları Derneği ve Matematik Eğitimi Derneği işbirliği ile Edirne’de yüz yüze gerçekleştirilmiştir.
Kongrenin teması, küresel düzeydeki sorunlara etkili çözümler bulmak amacıyla "Sürdürülebilir Kalkınma Hedefleri için Nitelikli Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi" olarak belirlenmiştir. Kongrenin amacı, fen ve matematik eğitimi alanında çeşitli perspektiflerin tartışılması, güncel araştırma bulgularının paylaşılması ve yeni işbirlikleri için fırsatlar oluşturulmasıdır. Kongrenin konu alanları; fen bilimleri eğitimi, matematik eğitimi, biyoloji eğitimi, fizik eğitimi, kimya eğitimi, astronomi eğitimi, çevre eğitimi, öğretmen yetiştirme, fen eğitiminde iyi örnek uygulamaları, matematik eğitiminde iyi örnek uygulamaları, balkanlarda fen ve matematik eğitimi olarak belirlenmiştir.
Kongrenin ilk gününde Trakya Üniversitesi Balkan Kongre Merkezi’nde açılış töreni yapılmış, açılış konuşmaları ve davetli konuşmacılara yer verilmiştir. Kongrenin ikinci günü olan 05 Eylül 2024 Perşembe günü Trakya Üniversitesi Balkan Kongre Merkezi Tunca Salonunda Doç. Dr. Nilay Öztürk’ün yürütücülüğünü yaptığı “Sosyobilimsel Konu Temelli Öğretim Yaklaşımı ile İklim Değişikliği Öğretim Modülü Tasarlanması ve Uygulanması” projesinden bildiri sunulmuştur. “İklim değişikliği eğitiminde sosyobilimsel konu temelli öğretim modülü geliştirme süreci ve öğretmen görüşleri” isimli sözlü bildirinin sunumunu, 14:50-16:30 saatleri arasında SOBİD Proje Bursiyeri Nazmiye Ertuğrul gerçekleştirmiştir. Sunumun ardından katılımcılardan gelen sorular cevaplandırılmıştır.
Kongrenin ana sayfasına ulaşmak için tıklayınız.
Kongrenin programına ulaşmak için tıklayınız.
Bildiri Yazarları: Nilay Öztürk, Yasemin Özdem Yılmaz, Gaye Defne Ceyhan, Nazmiye Ertuğrul (TR), Ayşe Gül Çelenk, Naz Fulya Çibik, Zeynep Aydin
Bildiri Özeti: Hükümetlerarası İklim Değişikliği Paneli’nin 2022 yılında yayımladığı 6. raporunda da belirtildiği üzere önümüzdeki on yıl içerisinde dünya devletleri ortalama sıcaklık artışının 1.5 dereceyi aşmaması için keskin önlemler almazsa çevresel bazı felaketleri yaşamamız kaçınılmaz olacaktır (IPCC, 2022). İklim değişikliğinin etkilerini her geçen gün artan hızda gördüğümüz bu günlerde, iklim değişikliğine uyum ve adaptasyon konusunda yapılabilecekler arasında iklim değişikliğinin öğretim programlarına entegrasyonu ön sıralarda yer almaktadır. Bu amaçla, bu çalışmada, sosyobilimsel konu temelli öğretim yaklaşımı (Sadler vd., 2017; Sadler ve Zeidler, 2005) yoluyla etkili iklim değişikliği eğitimini desteklemeyi hedefleyen ve sürmekte olan bir araştırma projesinden elde edilen sonuçlar paylaşılacaktır. Bu çalışmanın amacı, hizmet içi mesleki gelişim programı sonrasında fen bilimleri ve sosyal bilimler öğretmenlerinin sosyobilimsel konu temelli öğretim yaklaşımına dair bilgi düzeyi ve görüşlerindeki değişimi incelemektir. Bu projenin iki temel amacı bulunmaktadır. Bunlardan ilki, İstanbul ilinde devlet ortaokullarında görev yapan öğretmenlerin sosyobilimsel konu temelli öğretim yaklaşımını kullanarak iklim değişikliği eğitimine yönelik pedagojilerini geliştirmektir. Projenin ikinci amacı, öğretmenlerle birlikte seçilen sosyobilimsel konu örnekleri bağlamında iklim değişikliği öğretim modülünü tasarlamak ve sınıf içi uygulamalarını yapmaktır. Bu amaçlar doğrultusunda, bu çalışmada 2024 yılında fen bilimleri ve sosyal bilgiler öğretmenlerinden oluşan 30-35 kişilik bir gruba iki kez beşer gün süreli mesleki gelişim programı uygulanmıştır. Birinci mesleki gelişim programı, sosyobilimsel konular ve iklim değişikliği ile ilgili bilgi vermeye yönelik oturumları ve öğretmenlerin proje ekibi ile birlikte iklim değişikliği öğretim modülünün taslak versiyonunun geliştirilmesini içermektedir. Birinci mesleki gelişim programından sonra öğretmenler geliştirdikleri taslak öğretim modülünü sınıflarında uygulamışlardır. İkinci mesleki gelişim programında sınıf içi uygulamalara dair paylaşımlar yapılmış ve öğretim modülünde gerekli görülen kısımlar revize edilmiştir. Veri toplama sürecinde, öğretmenlerin sosyobilimsel konu temelli öğretime dair bilgi düzeyi ve görüşleri ilk mesleki gelişim programının başında öntest olarak ve ikinci mesleki gelişim programının sonunda son test olarak uygulanan 5 açık uçlu sorudan oluşan bir ölçme aracıyla değerlendirilmiştir. Kongrede, öğretmenlerin açık uçlu sorulara verdikleri yanıtlar aracılığı ile elde edilen verilerin içerik analizi sonuçları paylaşılacaktır. Sonuç olarak, bu çalışmanın öğretmenlerin sosyobilimsel konu temelli öğretim yaklaşımını kullanarak iklim değişikliği eğitimindeki pedagojik becerilerini geliştirmelerine yardımcı olması beklenmektedir. Bu sayede, uygulama yapılan sınıflarda öğrencilerin iklim değişikliği konusunda daha kapsamlı ve eleştirel bir anlayış kazanmaları sağlanabilir. Ayrıca, geliştirilen iklim değişikliği öğretim modülü, diğer öğretmenler tarafından da kullanılabilecek bir kaynak olacak ve iklim değişikliği eğitiminin yaygınlaştırılmasına katkıda bulunacaktır.