SucooteRobotics takımız tarafindan yürütülmüş olan çalışmalarla otonom ve insansız deniz araçlarının teknolojisine yönelik önemli kazanımlar elde edildi.
Günümüzde savunma sanayi teknolojileri ve stratejilerinde artan yoğunluk sonucunda ortaya çıkmış olan milli insansız hava araçları ile uluslararası alanlarda teknolojik rekabete zemin oluşturuldu. Yükselen bu milli ivmenin denizcilik alanı için de genişletilmesi büyük önem arz etmektedir. Deniz araçlarında otonom teknolojisi, dünya genelinde birçok makaleye konu olmakta ve yatırımcılar tarafından da yoğun ilgi görmektedir. Son dönemlerde dünyayla beraber Türkiye’nin de gözü otonom deniz araçları teknolojisine ve ilerleyişine çevrilmiştir.
BAU’da Otonom Deniz Aracı ArGe Çalışmaları
Bahçeşehir üniversitesi öğrencilerinden Ataberk Suekinci önderliğinde insansız ve otonom deniz araçları Arge çalışmaları başlatılmış ve 2022 yılı başında SucooteRobotics adı altında otonom ArGe takımı kurulmuştur. BAU Mekatronik Bölümü Başkanı Doç. Dr. Mehmet Berke Gür danışmanlığında, Savunma Sanayi Başkanlığı ROBOİK 2022 yarışması finalinde SucooteRobotics takımı, geliştirdiği otonom deniz aracı ile 4. olarak dereceye girmiş ve ödül almıştır. Yarışma sürecinde, çalışma alanı ve ulaşım gibi destekler BAU DSO Dekanı Dr. Tuğba Kıral Özkan tarafından sağlanmıştır.
Savunma Sanayi Başkanlığı bütçesiyle prototiplenen SucooteRobotics insansız deniz aracının yanı sıra, insan taşıyabilen otonom deniz aracı çalışmaları da BAU Mühendislik ve Doğa Bilimleri Fakültesi 2017-2022 Dekanı Prof. Dr. Nafiz Arıca danışmanlığında yürütülmüştür.
Mühendislik alanında yapılan ArGe çalışmalarının ek olarak, BAU Sosyoloji Bölüm Başkanı Prof. Dr. Nilüfer Narlı’nın danışmanı olduğu, Ataberk Şuekinci’nin proje yürütücülüğünü üstlendiği, “Yapay Zeka Kontrollü Otonom Deniz Aracı Üzerinde İnsan Taşımanın Toplumsal Etkileri ve Hukuksal Boyutunun İncelenmesi” isimli TÜBİTAK 2209-A projesi yürütülmektedir.
SucooteRobotics İnsansız Deniz Aracı Hakkında
Suekinci’nin açıklamalarına göre, SSB yarışması kapsamında geliştirilen otonom deniz aracı UDP/TCP haberleşme protokolleri kullanarak 25km’ye kadar uzaktan kontrol edilebiliyor. 5.8GHz frekans bandında video görüntü aktarımı yapıyor. Katamaran yapıdaki otonom deniz aracı, çift elektrik motoru ile çalıştırılıyor. Batarya sistemi olarak ise LiFePo4 lityum teknolojisi kullanılıyor. ROS (Robot Operating System) tabanlı sistem üzerine çalışılan otonom deniz aracında, seyrüsefer için ataletsel algılayıcılar (IMU) ve uydu konumlandırma sistemi (GNSS) algılayıcıları tercih edilmiştir. Buna ek olarak seyrüsefer planlama ve çarpışmadan kaçınma için 3-B stereo kamera kullanılmıştır. Yazılım altyapısı python üzerinden yapılmış ve ağırlıklı olarak yapay zeka, makine öğrenmesi yöntemlerine dayalıdır.
Multidisipliner proje
SucooteRobotics kurucu takım kaptanı Ataberk Suekinci’nin başlatmış olduğu projeler, farklı disiplinlerden araştırmacıları bir araya getiriyor.
BAU öğrencilerinden oluşan 15 kişilik ekipte, mekatronik, elektrik elektronik, yapay zeka, bilgisayar, yazılım mühendisliği bölümleri & endüstriyel tasarım, hukuk, sosyoloji bölümlerinden araştırmacılar yer alıyor.