Bahçeşehir Üniversitesi işbirliğiyle Bahçeşehir Okulları’nda uygulanmaya başlayan Üstün Potansiyelliler Eğitimi toplantısında velilere eğitim içeriği hakkında bilgi verildi.
Üstün potansiyeller projesini geliştiren ekibin yöneticisi Yrd. Doç. Dr. Abdulkadir Bahar, üstün potansiyelliler eğitimin başarıya ulaşmasında velilerin ve eğitimcilerin üstün potansiyel konusunda daha fazla bilgi sahibi olmalarının çok önemli rol oynadığını, bu eğitim kapsamında Bahçeşehir Okulları’nda velilere ve eğitimcilere yönelik farkındalık çalışmaları yapıldığını belirtti.
Üstün Potansiyelliler Eğitimi Toplantısında yaptığı sunumda programın gelişim haritasını aktaran Yrd. Doç. Dr. Abdülkadir Bahar, üstün potansiyel kavramını dünyadan farklı örneklerle açıkladı. İnteraktif bir sunum gerçekleştiren Üstün Potansiyelliler Genel Koordinatörü ve Bahçeşehir Okulları PDR Bölüm Başkanı Özen Yazğan ise üstün potansiyelin bir farklılık, üstün potansiyellilere yönelik eğitimin bir ihtiyaç olduğunu belirtti ve Bahçeşehir Okulları’nda Üstün Potansiyelliler Eğitimi’nin nasıl uygulandığını anlattı. Soru cevap bölümünün ardından toplantı sona erdi.
ÜSTÜN POTANSİYELLİLERE YÖNELİK EĞİTİM NEDİR?
Üstün Potansiyelliler Eğitimi uygulamalarını anlatan ve hedeflerinden söz eden Bahçeşehir Okulları Eğitimden Sorumlu Genel Müdür Yardımcısı Ali Rıza Lüle, etkinlik kapsamında, “Üstün Potansiyelliler Eğitimi üzerine toplandık, velilere bilgilendirme yapıyoruz. Üstün Potansiyelliler Eğitimi, Bahçeşehir Üniversitesi ve Bahçeşehir Okulları’nın ortaklaşa hazırladığı bir eğitimdir. Yaklaşık 4 yıldır üzerinde çalışılıyor ve Bahçeşehir Üniversitesi de 1,5 yıldır bu çalışmaya dâhil oldu. Türkiye genelinde 19 okulda pilot uygulamalarına başlandı. Üstün zekâlı ya da üstün yetenekli şeklinde ifadeleri kullanmıyoruz, üstün potansiyelli diyoruz. Üstün potansiyelliler eğitiminin hedefi, dünyada bazı bilimsel verilere göre nüfusun yüzde ikisini-üçünü oluşturan insanları daha iyi eğitebilmek, dünyayla yarışır bir hale getirebilmek ve bu yolla ülkemizi bir adım ileriye götürebilmek” açıklamalarında bulundu.
Pilot uygulamalara geçen yıl 3 okulla başladıklarını ifade eden Lüle, program kapsamında verilen eğitimin detaylarını aktardı: “Tüm öğrencilerin değerlendirmeye alındığı, gözlem ve değerlendirme amaçlı birden fazla aracın kullanıldığı bir süreç sonunda farklı ihtiyaçlara sahip öğrenciler belirleniyor ve istekli öğrenciler iki dönemde toplam 20 haftalık bir programa katılıyor. Çocukların kritik düşünme, problem çözme ve proje oluşturma gibi becerilerini bulundukları basamaktan bir üste çıkarmaya çalışıyoruz. İlkokul öğrencilerine yönelik eğitim veriyoruz, ancak önümüzdeki yıllarda ortaokul ve lisede de bu eğitimi sürdürmek istiyoruz.”
UZUN VADEDE AVANTAJLARI NEDİR?
Programın amacının uluslararası tanımlama uygulamalarında yüksek potansiyel gösteren çocukların eğitimlerine katkıda bulunmak olduğunu ifade eden Bahçeşehir Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Öğretim Üyesi Yrd. Doç. Dr. Abdülkadir Bahar, “Potansiyel yetenek bir avantaj değil, bir farklılıktır. Bu farklılıkların anlaşılması ve çocukların akademik, sosyal, psikolojik ihtiyaçlarının karşılanması adına bir eğitim planlandı. Hafta sonu ve hafta içi eğitimli öğretmenler tarafından verilen derslerden oluşan bir içeriğimiz var. Sadece öğrencilerin değil, öğretmen ve veli eğitimlerinin söz konusu olduğu bir paketten söz ediyoruz” ifadelerine yer verdi.
Dünyada 50 yıldır ve Türkiye’de yeni yeni başlayan üstün potansiyellilere yönelik geliştirici eğitim uygulamalarından söz eden Abdülkadir Bahar, veli-eğitimci-öğrenci eğitimlerinde öncelikle algı değişimini hedeflediklerini, bu çalışmada üstün potansiyelin bir avantaj değil, farklılık olduğunu vurguladıklarını söyledi. Bahar, “Program, öncelikle farkındalık oluşturmak, içerik geliştirmek ve bu içeriği öğrencilerle buluşturmak üzerine tasarlandı. Yaptığımız veli ve öğretmen eğitimlerine üstün potansiyelin avantaj gibi gözükse de toplum içinde farklılıkların yanlış anlaşılması gibi başka dezavantajlar da oluşturabileceği konusunda farkındalık çalışmalarıyla başladık. İşitme engeli de, üstün potansiyel de bir farklılıktır, bu haliyle anlaşılmasını hem veli hem öğretmen açısından bilinçlenme aşaması olarak görüyoruz” dedi.
Programın uzun vadede meyvelerinin toplanacağını ekleyen Bahar, “Bu eğitime katılan üstün potansiyelli çocukların uzun vadede hem sosyal hem de psikolojik gelişimlerini daha sağlıklı tamamlamalarını ve daha sağlıklı yetişmelerini öngörüyoruz” diye konuştu.